AMANAT UNTUK ANAK WATAN

"Wahai anak-anak bangsa, perjuangan kalian bersama tanggungjawab besar baru bermula maka tetapkanlah hati, kuatkan azam dan semangat, luruskan niat, sesungguhnya kalian adalah harapan kami di SEMASA dan SAIL, harapan Ummah, harapan ibubapa kalian dan harapan ibu pertiwi. Bangunlah untuk kesejahteraan, jangan mundur ke belakang dan jangan sesekali berputus asa, kami senantiasa di belakang menopang bahu-bahu kami untuk tempat berpijak kalian semua dalam meraih kejayaan"

Rabu, 6 Januari 2010

SEMASA Dalam Sejarah 2

PERKEMBANGAN SMKSA/SEMASA

Oleh kerana sekolah ini tidak memiliki bangunan sendiri, maka dua buah kelas Tingkatan Dua dan sebuah kelas Tingkatan Satu telah ditempatkan di Madrasah Islahiyyah Simpang Empat Balai Polis. Dua buah kelas lagi iaitu Tingkatan Satu masih ditempatkan di bangunan Rumah UMNO Chenderong Balai.


Bagi mengatasi keadaan yang serba rumit ini dan pelajar dapat mengecapi alam persekolahan yang sebenarnya, kerajaan telah meluluskan peruntukan sejumlah $300 000.00 untuk pembinaan dua buah bangunan yang mengandungi 15 buah bilik darjah, 2 buah makmal sains, 2 buah bilik Ekonomi Rumah Tangga, 2 buah tandas pelajar, 2 buah tandas guru, sebuah pejabat, 2 buah stor dan sebuah kantin.


Pada tanggal 1 Ogos 1967 bermulalah kerja-kerja pembinaan tersebut di atas sebidang tanah seluas 8 ekar, berhampiran Pusat Kesihatan Kecil Chenderong Balai. Bangunan kelas-kelas sementara telah berpindah ke bangunan baru tersebut. Pada tahun 1968 seramai 66 orang pelajar kumpulan pertama dari sekolah ini yang menduduki peperiksaaan SRP. Pada tahun 1969 sebuah kelas Tingkatan Empat telah dibuka dan pada tahun 1970 seramai 45 pelajar Tingkatan Lima telah menduduki peperiksaan SPM.

Sumber: Majalah SEMASA, jilid ke-13, 2008

Tiada ulasan: