AMANAT UNTUK ANAK WATAN

"Wahai anak-anak bangsa, perjuangan kalian bersama tanggungjawab besar baru bermula maka tetapkanlah hati, kuatkan azam dan semangat, luruskan niat, sesungguhnya kalian adalah harapan kami di SEMASA dan SAIL, harapan Ummah, harapan ibubapa kalian dan harapan ibu pertiwi. Bangunlah untuk kesejahteraan, jangan mundur ke belakang dan jangan sesekali berputus asa, kami senantiasa di belakang menopang bahu-bahu kami untuk tempat berpijak kalian semua dalam meraih kejayaan"

Sabtu, 16 Januari 2010

SEMASA Dalam Sejarah 3


DARI SEKOLAH MENENGAH RENDAH
KE SEKOLAH MENENGAH SULTAN ABDULLAH

Sejak penubuhannya, sekolah ini adalah Sekolah Menengah Rendah yang menjadi cawangan kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Anson. Dengan wujudnya sebuah kelas Tingkatan Empat pada tahun 1969, nama sekolah ini turut berubah dari Sekolah Menengah Rendah kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Chenderong Balai.

Pada tahun 1972, pembinaan bangunan-bangunan tambahan telah dimulakan. Ia terdiri daripada sebuah bangunan Bengkel Seni Perusahaan dan sebuah bangunan yang mengandungi sebuah Makmal Sains san 4 buah bilik darjah. Pembinaannya telah siap pada tahun 1975 dan mula digunakan pada tahun 1976. Pada tahun 1977 sebuah bangunan papan telah dibina untuk pemeliharaan ayam daging bagi pelajar-pelajar yang mengambil mata pelajaran Sains Pertanian. Pendaftaran Sekolah Menengah Kebangsaan Chenderong Balai telah diluluskan pada 18 Januari 1974. Setelah setahun berlalu, pada 30 April 1975, PIBG sekolah ini telah memohon kepada Jabatan Pendidikan Perak supaya nama sekolah ini ditukar kepada Sekolah Menengah Sultan Abdullah. Pendaftarannya telah diluluskan dan mulai 1976 sekolah ini dikenali sebagai Sekolah Menengah Sultan Abdullah, Chenderong Balai.

Sumber: Majalah SEMASA, jilid ke-13, 2008

Tiada ulasan: