AMANAT UNTUK ANAK WATAN

"Wahai anak-anak bangsa, perjuangan kalian bersama tanggungjawab besar baru bermula maka tetapkanlah hati, kuatkan azam dan semangat, luruskan niat, sesungguhnya kalian adalah harapan kami di SEMASA dan SAIL, harapan Ummah, harapan ibubapa kalian dan harapan ibu pertiwi. Bangunlah untuk kesejahteraan, jangan mundur ke belakang dan jangan sesekali berputus asa, kami senantiasa di belakang menopang bahu-bahu kami untuk tempat berpijak kalian semua dalam meraih kejayaan"

Jumaat, 29 Januari 2010

SEMASA Dalam Sejarah 4

Mulai tahun1975 sekolah ini telah menjadi tumpuan pelajar-pelajar yang mengambil mata pelajaran Sains Pertanian dari SMK Dato' Maharajalela, Kampung Gajah dan SMK Dato Sagor, Langkap. Untuk menempatkan pelajar-pelajar ini, pembinaan sebuah Asrama Putera dan Asrama Puteri yang boleh menampung seramai 60 pelajar lelaki dan 60 pelajar perempuan telah mula dibina pada tahun 1979 dan siap pada tahun 1981. Asrama ini telah digunakan pada 27 April 1981.

Selain daripada itu, bagi menampung bilangan dan keperluan pelajar yang semakin meningkat, sebuah bangunan tambahan yang mengandungi 8 bilik darjah, 3 buah makmal sains, 2 buah tandas guru dan beberapa buah stor telah siap dibina pada tahun 1981. Bangunan tersebut telah digunakan pada penggal kedua persekolahan 1981.

Perkembangan yang begitu pesat dalam bidang pendidikan turut dialami oleh sekolah ini. Pada tahun 80-an dua buah bangunan kilat telah didirikan di sekolah ini. Pada tahun 1990 Jabatan Pendidikan telah menempatkan sebuah Kelas Rancangan Khas Agama dan diteruskan hingga ke hari ini.

Sekolah ini juga telah mencapai kejayaan demi kejayaan sama ada dalam bidang kurikulum mahupun bidang kokurikulum. Pernah menjadi juara dalam beberapa kegiatan seperti kuiz, tahfiz, tilawah dan permainan di peringkat daerah atau negeri hingga ke hari ini.

Sumber: Majalah SEMASA, jilid ke-13, 2008

Tiada ulasan: